Vladimír Groh & Yasuyo Nishida

Česko-japonský pár Vladimír Groh a Yasuyo Nishida je umělecké manželství věnující se výhradně práci s porcelánem. V jejich tvorbě používají technologii litého porcelánu, kdy se rozplavena porcelánová hmota /slip/ lije do sádrových forem, s širokým spektrem ručně dělané dekorace. Jejich výrobky jsou nejen vysoce dekorativní, ale též plně funkční a vhodné pro denní používání.

Své výrobky pálí za nízkého atmosférického tlaku v plynové peci při teplotě 1360℃. Na glazurové dekorace používají většinou platinu, kterou pálí při teplotě 800℃. Porcelán je pálen v redukční atmosféře, kdy v určité fázi výpalu se vhání do pece pouze plyn, který odebírá kyslík porcelánové hmotě a stopové železo obsažené ve hmotě i glazuře se tímto procesem mění z trojmocného na dvojmocné, což způsobuje změnu barvy ze žlutohnědé na zeleno-modrou. Toto vlastně způsobuje optickou bělost porcelánu. Proto je porcelán dražší technologie, neboť při výpalu se spotřebuje stejné množství plynu k dosažení 1000 stupňů C, jako pak k redukčnímu dopalu na 1340 ℃.

Díla Vladimíra Groha jsou mezi špičkovou designérskou produkcí velice dobře rozeznatelná. Typické jsou pro něj hrnečky a nádoby na nožičkách, prohýbané tvary a propojení bílých a stříbrných ploch s drobnými detaily.

Díky spolupráci s Yasuyo se do jejich společné tvorby dostávají jemné pastelové barvy i vlivy současného japonského designu.

Vladimír Groh se narodil v srpnu roku 1953 a první autorskou výstavu měl již v roce 1988 v Design centru v Brně. Od té doby se účastní řady výstav, sympozií a workshopů nejen v České republice, ale především ve světě. Například ve Velké Británii, Španělsku, Kanadě, Koreji či Japonsku. Residenčně pobýval také v Německu, kde rovněž vystavoval.

Yasuyo Nishida se narodila v roce 1977 v Japonsku. V Tokiu vystudovala Musashino Art University, nejvýznamnější universitu v oblasti designu porcelánu v Japonsku. Zde v roce 2000 absolvovala z oboru keramika a následující tři roky se věnovala především vyučování designu porcelánu a keramiky. Po této pedagogické praxi, během níž se ale stále účastnila i nejrůznějších sympozií (například 7. mezinárodního hrnkového sympozia v Dubí v roce 2001), se rozhodla věnovat výhradně vlastní tvorbě.

Yasuyo se rovněž zúčastnila residenčního pobytu v Německu a stejně jako Vladimír nyní žije a pracuje převážně v Brně a Lounech. Vystavuje především v Japonsku, sympozií v České republice se účastní od roku 2001.